Portal - Stary S帷z
polski Poniedzia貫k - 18 listopada 2019 Klaudyny, Romana, Tomasza      "To cz這wiek cz這wiekowi najbardziej potrzebny jest do szcz窷cia". Paul Holbach
Strona g堯wna / Z Grodu Kingi-nr 10-12 (257-259) 2018 r.
Menu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kalendarium
Przedszkolaki w ho責zie 安i皻emu Janowi Paw這wi II
Zwyczaje noworoczne
Og這szenia parafialne i KRONIKA
Szlachetna Paczka w Starym S帷zu
Aktywni i kreatywni - pod „parasolem ministra”
M這dzie SP1 go嗆mi wyk豉du dra ㄆkasza Po這mskiego
Stowarzyszenie Miasto 安i皻ej Kingi
Spo貫czno嗆 SP1 w S康zie Okr璕owym
Andrzej D逝gosz - przekazanie ksi璕ozbioru
Koncert wdzi璚zno軼i Stowarzyszenia „Gniazdo”
XIV kwesta na ratowanie zabytkowych nagrobk闚 na staros康eckich cmentarzach
Koncert w 50. rocznic 鄉ierci Ady Sari
Podr騜e literackie
Podopieczni Stowarzyszenia „Gniazdo” uczcili 100-lecie odzyskania niepodleg這軼i
Jan Joachim Czech - CZUJ DUCH - wiersz
100-lecie niepodleg這軼i w Szkole Podstawowej Nr 2 w Starym S帷zu
M這dzi arty軼i dla Niepodleg貫j
XXVIII MI犵ZYNARODOWA GALICYJSKA JESIE LITERACKA
Kazanie ksi璠za pra豉ta Marka Tabora w 100-lecie odzyskania niepodleg這軼i
KALENDARIUM PARAFIALNE
Rozmowa z Andrzejem D逝goszem - prezesem TMSS
Rozmowa z burmistrzem Starego S帷za Jackiem Lelkiem
Rozmowa z ks.proboszczem Markiem Taborem
SZLAKIEM SANKTUARI紟 MARYJNYCH FRANCJI I HISZPANII
砰czenia
Ok豉dka

.
2 pa寮ziernika - 安i皻ych Anioów Stróów
   Anio這wie s duchami stworzonymi przez Boga dla Jego chwa造 i pomocy ludziom. Ci, którym Bóg zleca opiek nad lud幟i, s nazywani Anio豉mi Stró瘸mi, a ich pomoc trwa przez ca貫 nasze ziemskie 篡cie. Te czysto duchowe istoty po鈔ednicz mi璠zy Bogiem a lud幟i. Anio這m oddawano cze嗆 ju w liturgii starochrze軼ija雟kiej. Od IV w. wyró積ia si kult 鈍. Micha豉 Archanio豉. Osobne 鈍i皻o pojawi這 si dopiero w XV w. na terenie Hiszpanii oraz we Francji. W XVII w. papie Pawe V pozwoli obchodzi to 鈍i皻o w pierwszy dzie zwyk造 po 鈍. Michale. Na sta貫 do kalendarza liturgicznego dla ca貫go Ko軼io豉 wprowadzi je papie Klemens X w roku 1670.
 
16 pa寮ziernika - 安i皻ej Jadwigi 奸御kiej
   Jadwiga urodzi豉 si w XII w. w Bawarii w ksi捫璚ej rodzinie. Jako m這da dziewczyna otrzyma豉 staranne wychowanie najpierw na rodzinnym zamku, potem za w klasztorze benedyktynek.
W roku 1190 Jadwiga zosta豉 wys豉na do Wroc豉wia na dwór ksi璚ia Boles豉wa Wysokiego, gdy zosta豉 upatrzona na 穎n dla jego syna, Henryka. Mia豉 wtedy prawdopodobnie zaledwie 12 lat. Data 郵ubu nie jest bli瞠j znana. Henryk i Jadwiga stanowili wzorowe ma鹵e雟two, mieli siedmioro dzieci.
Byli dobrymi w豉dcami: obni瘸li poddanym czynsze, przewodniczyli s康om, darowali grzywny karne, a w razie kl瘰k nakazywali mimo protestów zarz康ców rozdawa ziarno, mi瘰o, sól. Jadwiga zorganizowa豉 tak瞠 szpitalik dworski, gdzie codziennie znajdowa這 utrzymanie 13 chorych i kalek (liczba ta mia豉 symbolizowa Pana Jezusa w otoczeniu 12 Apostoów). W swoim 篡ciu Jadwiga do嗆 mocno do鈍iadczy豉 tajemnicy Krzy瘸. Prze篡豉 鄉ier m篹a i prawie wszystkich dzieci. Kiedy dowiedzia豉 si o niezwykle surowym 篡ciu swojej siostrzenicy, 鈍. El瘺iety z Turyngii, postanowi豉 j na郵adowa. Do cierpie osobistych zacz窸a dodawa pokuty, posty, biczowania, w這siennic i czuwania nocne. Przez 40 lat 篡cia spo篡wa豉 pokarm tylko dwa razy dziennie, bez mi瘰a i nabia逝. Wreszcie z這篡豉 郵uby zakonne, a jako mniszka zas造n窸a z pobo積o軼i i czynów mi這sierdzia. 安. Jadwiga 奸御ka czczona jest jako patronka Polski, 奸御ka, uchod嬈ów oraz pojednania i pokoju. W ikonografii 鈍.Jadwiga przedstawiana jest jako m這da m篹atka w d逝giej sukni lub w ksi捫璚ym p豉szczu z diademem na g這wie, czasami w habicie cysterskim. Jej atrybutami s: but w r璚e, krzy, ksi璕a, figurka Matki Bo瞠j, makieta ko軼io豉 w d這niach, ró瘸niec.
 
1 listopada - Wszystkich 安i皻ych
   Uroczysto嗆 ta ma charakter bardzo radosny; wspominamy wszystkich tych, którzy 篡li przed nami i wype軟iaj帷 w swoim 篡ciu Bo膨 wol, osi庵n瘭i wieczne szcz窷cie przebywania w niebie. Ko軼ió wspomina nie tylko oficjalnie uznanych 鈍i皻ych, czyli tych beatyfikowanych i kanonizowanych, ale tak瞠 wszystkich wiernych zmar造ch, którzy ju osi庵n瘭i zbawienie. Widzi w nich swoich or璠owników u Boga i przyk豉dy do na郵adowania. W pierwszych wiekach chrze軼ija雟twa w Ko軼iele nie wspominano 瘸dnych 鈍i皻ych. Najwcze郾iej zacz皻o oddawa cze嗆 Matce Bo瞠j. Potem kultem otoczono m璚zenników, nawiedzaj帷 ich groby w dniu narodzin dla nieba, czyli w rocznic 鄉ierci. W IV wieku na Wschodzie obchodzono jednego dnia wspomnienie wszystkich m璚zenników. Z czasem zacz皻o pami皻a o 鈍i徠obliwych wyznawcach: papie瘸ch, mnichach i dziewicach. W X w. papie Jan XI rozszerzy to 鈍i皻o na ca造 Ko軼ió.
 
2 listopada - Zaduszki
   Ko軼ió wspomina w tym dniu w liturgii wszystkich wierz帷ych w Chrystusa, którzy odeszli ju z tego 鈍iata, a teraz przebywaj w czy嗆cu. Przekonanie o istnieniu czy嗆ca jest jednym z dogmatów naszej wiary. Obchód Dnia Zadusznego zainicjowa w X w. 鈍.Odylon, benedyktyn francuski. Praktyk t pocz徠kowo przyj窸y tylko klasztory benedykty雟kie, ale wkrótce za ich przyk豉dem posz造 tak瞠 inne zakony i diecezje. W XIII w. 鈍i皻o rozpowszechni這 si na ca造 Ko軼ió zachodni. W wieku XIV zacz皻o urz康za procesj na cmentarz do stacji - przy stacjach odmawiano modlitwy za zmar造ch i 酥iewano pie郾i 瘸這bne. W Polsce tradycja Dnia Zadusznego zacz窸a si tworzy ju w XII w., a z ko鎍em wieku XV by豉 znana w ca造m kraju.
 
8 grudnia - Niepokalane Pocz璚ie Naj鈍i皻szej Maryi Panny
   Prawda o Niepokalanym Pocz璚iu Maryi jest dogmatem wiary. Og這si go uroczy軼ie 8 grudnia 1854 r. papie Pius IX. Maryja od momentu swojego pocz璚ia zosta豉 zachowana nie tylko od wszelkiego grzechu, którego mog豉by si dopu軼i, ale równie od dziedziczonego przez nas wszystkich grzechu pierworodnego.  Maryja by豉 wi璚 pocz皻a w 豉sce u鈍i璚aj帷ej, wolna od wszelkich konsekwencji wynikaj帷ych z grzechu pierworodnego (np. 鄉ierci - st康 w Ko軼iele obchodzimy uroczysto嗆 Jej Wniebowzi璚ia, a nie 鄉ierci). W czasie objawie w Lourdes w 1858 r. Maryja potwierdzi豉 og這szony zaledwie cztery lata wcze郾iej dogmat. Bernardecie Soubirous przedstawi豉 si mówi帷: "Jestem Niepokalane Pocz璚ie".
 
26 grudnia - 鈍.Szczepana
   Nie jest pewne, sk康 dok豉dnie Szczepan si wywodzi, a jego losy s znane od momentu wybrania go na diakona Ko軼io豉. Aposto這wie wybrali siedmiu diakonów dla pos逝gi ubogim, aby odci捫y si i mie wi璚ej czasu na g這szenie Ewangelii. Poniewa publicznie wyznawa Chrystusa, zosta skazany w  36 r. na ukamieniowanie i sta si pierwszym chrze軼ija雟kim m璚zennikiem. Kult Szczepana rozwin掖 si natychmiast, zosta patronem kamieniarzy, tkaczy i kucharzy. Z dniem 鈍. Szczepana zwi您ane s w Polsce ró積e zwyczaje - po sp璠zonym w zaciszu domowym dniu Bo瞠go Narodzenia, w drugi dzie 鈍i徠 obchodzono z 篡czeniami dalsz rodzin, s御iadów, znajomych. Na Mszy 安i皻ej, na pami徠k kamieniowania 鈍i皻ego rzucano na wiernych ziarna zbo瘸. W domach smarowano miodem cz窷 sufitu i podrzucano ziarno. Je郵i zbo瞠 si przyklei這, by這 to wró瘺 pomy郵nych zbiorów.
Izabela Skrzypiec-Dagnan
 
Interaktywna Polska
Webmaster: Jan Czech